Proiectul “Volunteer to learn” a pornit de la ideea că o varietate de abilități, cunoștințe și atitudini pot fi dezvoltate prin intermediul activităților de voluntariat. Prin urmare, voluntariatul poate fi privit ca și o sursă importantă pentru învățarea nonformală sau informală, dar și pentru integrarea socio-profesională a celor ce-l practică. Cu toate că valoarea voluntariatului este acceptată și recunoscută la nivel european, diferențele de percepție, atitudine dar și de politici legate de mișcarea de voluntariat sunt încă vizibile între țările Uniunii Europene.
Prin urmare, prin intermediul proiectului “Volunteer to learn” coordonat de “Gemeinsam leben und lernen in Europa” (Germania) alături de cele 4 organizatii partenere din Cehia, Italia, UK și România, am urmărit identificarea de exemple de bună practică legate de promovarea oportunităților de învățare prin voluntariat. Unul dintre obiective a fost ca acestea să fie apoi preluate și adaptate la specificul comunităților de proveniență ale partenerilor din proiect, astfel încât să ofere voluntarilor locali (mai ales celor de vârstă adultă și vârstnicilor) contextul adecvat pentru dezvoltare personală. Domeniile de lucru pe parcursul proiectului au fost: evaluarea impactului activității de voluntariat, în termeni de dezvoltare de competențe, identificarea și dezvoltarea de strategii creative de promovare a voluntariatului ca oportunitate de învățare; rolul activităților de voluntariat în stimularea învățării (inclusiv a învățării formale sau angajarea în diverse activități de training și perfectionare); gestionarea oportunitatilor de training existente în organizațiile care lucrează cu voluntari, etc.
Proiectul “Volunteer to learn” a fost implementat în perioada august 2010 – iulie 2012, cu sprijinul financiar al Comisiei Europene prin intermediul Programului de Învățare pe Tot Parcursul Vietți (Grundtvig – Parteneriate pentru învățare).