Ana Maria Berki a absolvit facultatea (Psihologie la UBB), în 2021. În familia Berki nu s-a pus niciodată problema ca Ana sau fratele ei să renunțe la școală. Spre deosebire de ceilalți copii din comunitate, ei au avut susținere din partea părinților. „Comunitatea este ajutată de tot felul de organizații nonguvernamentale. Resurse sunt. Problema o reprezintă părinții, mai ales în cazul copiilor foarte mici”, crede Ana.
În viziunea ei, problema s-ar putea rezolva printr-un program de educare a părinților, ca să se trezească la realitate, „că nu se mai poate așa, fără școală”. „Ar putea fi gândite inclusiv mijloace de constrângere – de exemplu, să nu mai primească alocația copiilor, dacă nu-i trimit la școală”.
Părinții ei sunt oameni cu carte – tatăl are profesională și mama 11 clase -, dar amândoi și-ar fi dorit să facă mai mult. Și asta a contat, când a venit vorba despre atitudinea față de școală pe care au insuflat-o copiilor lor. „Romii au o imagine proastă și sunt și dați ca un exemplu negativ. Dacă copiii fac ceva rău, sunt amenințați că vin țiganii și îi ia. Există niște mentalități și niște stereotipuri de care trebuie să scăpăm. Trebuie să arătăm că există și altfel de persoane în comunitatea noastră. Și că se poate”, spune Ana.
Ea nu s-a simțit niciodată discriminată la școală, iar facultatea i-a dat posibilitatea să învețe să gestioneze mai bine empatia pe care o are față de oameni: „dacă cineva are nevoie de ajutor niciodată nu mă dau în lături, mereu sunt dispusă să ajut pe oricine”.
Pe primele trei poziții în topul valorilor personale pe care le are, Ana vorbește despre sinceritate, voință și respectarea cuvântului dat, iar cel mai frumos compliment pe care l-a primit până acum a venit de la un coleg de facultate care i-a spus: „Tu mă faci să mă simt bine cu mine”.