În luna septembrie 2019 făceam primii pași în implementarea proiectului Building Solidarity, un proiect realizat de Centrul de Voluntariat Cluj-Napoca și Green School România, în perioada septembrie 2019 – iunie 2020, în care 5 voluntari internaționali, precum și 2 voluntari români au facilitat activități de învățare prin proiect și învățare bazată pe locație în cadrul Green School și la alte 2 școli din mediul rural și urban. Scopul proiectului a fost promovarea voluntariatului și înțelegerea conceptului de solidaritate.
În cadrul proiectului voluntarii au lucrat în total cu 59 de copii din cadrul Green School și cu aproximativ 34 de copii din şcolile publice partenere: Școala Gimnazială Luna de Sus și Școala Gimnaziala „Ion Creangă” din Cluj-Napoca.
Proiectul a continuat și pe perioada pandemiei, activitățile fiind mutate în mediul online, voluntarii organizând activități educative pentru copii, dar şi activități culturale şi cluburi de limbă pentru comunitatea locală. După instalarea stării de urgență, Green School a continuat să facă oferte de activități pentru copii, folosind diferite platforme online. În cadrul activităților voluntarii au făcut mișcare, origami, au jucat șah și au păstrat legătura cu cei mici.
La final de proiect privim cu drag înapoi și suntem fericiți să spunem că cele două organizații au avut o colaborare bună, unde și situațiile aparent provocatoare au fost primite cu deschidere și în final rezolvate. În total, vorbim despre aproximativ 5000 de ore de voluntariat dedicate comunității clujene timp de 12 luni. Copiii și membrii echipei Green School sunt recunoscători pentru munca și efortul depus de către voluntari de a înțelege, de a lucra și de a participa în viețile lor. Puteți urmări mesajele de recunoștință ale copiilor pe canalul YouTube Green School , iar mai jos sunt câteva sfaturi și reflexii din testimonialele voluntarilor.
„The main things I learned are based on my work: how to create activities for kids and educational games, how to solve conflicts between kids paying attention to their emotions and also how to cooperate with my colleagues.” – Șerban Oșlobanu, voluntar în cadrul proiectului Building Solidarity din România
(Principalele lucruri e care le-am învățat se bazează pe munca mea: cum să creez activități pentru copii și jocuri educaționale, cum să rezolv conflictele dintre copii, acordând atenție emoțiilor lor și cum să colaborez cu colegii.)
„I enjoyed the most the time I spent with my fellow volunteers, my travels here in Romania and the moments of happiness with the kids, when everybody was smiling” – Giacomo Berta, voluntar din Italia.
(Mi-a plăcut cel mai mult timpul petrecut alături de colegii mei voluntari, călătoriile mele prin România și momentele de fericire cu copiii, când toată lumea zâmbea)
Întrebat de ce a ales să participe într-un proiect de voluntariat internațional, Tomislav Gospodinov, din Bulgaria, a răspuns: „I believed this experience is going to exclusively broaden my horizons. The opportunity to meet new and inspiring people, improve my personal and professional skills, and become more culturally aware were the reasons why I endeavored to take part in this mobility” (Am crezut că această experiență îmi va lărgi orizonturile. Oportunitatea să cunosc noi oameni care să mă inspire, să-mi îmbunătățesc abilitățile personale și profesionale și de a deveni mai conștient din punct de vedere cultural au fost motivele pentru care mi-am dorit să particip într-un astfel de proiect).
Clara Mazimann, din Franța, a motivat decizia de a se alătura proiectului după cum urmează: „I decided to take a break from my studies, go abroad, discover another country, other people and a new culture” (Am decis să iau o pauză de la studiile mele, să merg în străinătate, să descopăr o nouă țară, noi oameni şi o nouă cultură).
Anna Schmitt, din Germania a spus că principala ei motivație a fost să participe într-un proiect social, să trăiască într-un mod independent şi să învețe despre alte culturi („My motivation was to participate in a social project, to live independently and to learn about different cultures”).
Când au fost întrebați ce sfaturi ar da celor care își doresc să aplice pentru un proiect finanțat prin Corpul European de Solidaritate, Albertus van den Brink şi Adriana Șerban au răspuns: „Just go for it. Don’t have too much expectations and do whatever you like the most in your new country. And even when it doesn’t always go as planned, know that there will always something positive to take from this experience. Also, try to get involved with the local culture as much as possible” (Implică-te. Nu porniți cu prea multe așteptări și faceți ceea ce vă place cel mai mult în noua voastră țară. Chiar și atunci când nu totul merge întotdeauna așa cum v-ați planificat, fiți încrezători că întotdeauna va fi ceva pozitiv de luat din această experiență. De asemenea, încercați să vă implicați cât mai mult în cultura locală) – Bart van den Brink, voluntar în cadrul proiectului Building Solidarity. „I would tell them to be patient and calm and always let space for kindness” (Le-aș spune să aibă răbdare și calm și să lase mereu loc pentru bunătate) – Adriana Șerban, voluntară în cadrul proiectului Building Solidarity.
Vă invităm să ne urmăriți pe paginile organizațiilor: www.green-school.ro și www.centruldevoluntariat.ro, sau pe paginile de Facebook (Green School Romania, respectiv Centrul de Voluntariat Cluj-Napoca).
Proiectul Building Solidarity este coordonat de către Centrul de Voluntariat Cluj-Napoca, în parteneriat cu Green School Romania şi este co-finanțat prin programul Comisiei Europene – Corpul European de Solidaritate.
Pentru informații suplimentare nu ezitați să ne contactați la evscluj@voluntariat.ro(Cristian Paşka – Manager Proiect, Centrul de Voluntariat Cluj-Napoca), sau la ilona@green-school.ro (Ilona Traistă – Specialist în Relații Publice, Green School Romania).