Conceptul proiectului “Educație în comunități interetnice. Mobilizare Autentică” plasează școala în mijlocul comunității, nu doar în zona educației formale a copiilor și tinerilor, ci pentru a forma un nou mod de gândire în care apartenența și contribuția reală la comunitate este valoroasă și valorificată. Un rol esențial în combaterea discriminării și a rasismului il pot avea cadrele didactice care produc schimbare prin învățare. Pentru acest lucru este nevoie ca ei înșiși să fie formați, prin urmare, le-am propus celor 18 cadre didactice implicate în proiect un curs de învățare accelerată și dezoltare de competențe pe comunicarea interculturală, competențe de creare de contexte de învățare nonformală și de rezolvare a problemelor generate de inegalitati sociale, injusitie sociala si instigare la rasism.
Cursul “Interculturalitate și învățare nonformală” este organizat în două module. Primul dintre acestea tocmai ce s-a finalizat și s-a desfășurat în Măguri Răcătău în perioada 6-9 mai 2021. Acesta a reunit 18 cadre didactice din cele 6 școli partenere implicate în proiect: Școala Gimnazială Aghireș, Școala cu clasele I-VIII Bonțida, Școala cu clasele I-VIII Căianu, Școala Gimnazială “Traian Crețu” Năpradea, Liceul Tehnologic Sârmășag, Școala Gimnazială Sânmihaiu Almașului. Formatorii cursului au fost Nicoleta Chiș-Racolța din partea Centrului de Voluntariat Cluj-Napoca și Flavia Ardelean, din partea partenerului JK Youth.
Obiectivele cursului au fost:
Pe parcursul celor patru zile de curs, participanții au avut șansa de a învăța mai multe despre învățarea nonformală, fiind echipați cu resursele necesare pentru a putea implementa la clasă astfel de activități, în mod complementar învățării formale, pentru o bună dezvoltare socio-cognitivă a elevilor. Au existat sesiuni dedicate înțelegerii particularităților stilurile de învățare și a factorilor care influențează procesul educational, dar și pentru mai buna diferențiere a învățării formale, informale și nonformale, precum și a caracteristicilor acestora. Participanții au avut totodată șansa explorării educației experiențeale prin activități provocatoare de echipă. Totodată, aceștia au explorat diversitatea metodelor nonformale de învățare și au putut să descopere ei înșiși noi metode, utilizând o varietate de resurse educaționale care le-au fost puse la dispoziție.
O altă componentă a cursului a reprezentat-o dezvoltarea cunoștințelor participanților cu privire la competența interculturală și aspectele care caracterizează cultura unui individ. Aceștia au reușit totodată să înțeleagă mai bine concepte precum stereotipul, prejudecata și discriminarea, dar și să exploreze împreună diferite teorii cu privire la interculturalitate.
Participanții au avut ocazia să se implice activ și să creeze activități în echipe, axate pe metodologia specifică educației nonformale, urmând să le livreze colegilor de curs, beneficiând de feedback-ul acestora și a formatorilor. La final, am discutat despre rolul profesorului în comunitățile interetnice.
Atmosfera creată a fost specială și relațiile dintre participanți s-au format repede, aceștia manifestându-și nerăbdarea de a participa în cadrul următorului modul ce va avea loc în perioada 8-10 septembrie. Pe lângă activitatea de formare, cadrele didactice beneficiază de consultanță educațională din partea celor doi responsabili de comunități – Cristian Pașka și Raluca Popa, pe parcursul a șase luni.
Proiectul este derulat de Centrul de Voluntariat Cluj-Napoca în parteneriat cu Asociația JK Youth și Asociația Organizația Creștină Something New, cu sprijinul financiar al Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Granturilor SEE și Norvegiene 2014-2021. Pentru mai multe informații accesați www.eeagrants.org